РБО — обладнання, що дозволяє в якості палива для автомобіля використовувати газ (метан або пропан-бутан). Дана система встановлюється крім існуючої системи подачі палива, при цьому її не замінюючи.
Доомпоненты комплекту ГБО 2-го покоління.
1. Редуктор випарник. Цей компонент відповідає за нагрівання і випаровування газового палива.
2. Емулятор форсунок. Призначений для припинення подачі бензину, коли робота здійснюється на газу. Задіюється в інжекторних автомобілях. В карбюраторних системах використовується електромагнітний бензиновий клапан.
3. Газовий електромагнітний клапан. Це пристрій стежить за своєчасним припинення подачі газу, наприклад коли машина їде на бензині.
4. Мультиклапан. на цей компонент системи покладено кілька функцій, одна з них своєчасне перекриття подачі газу при пошкодженні обладнання.
5. Газовий балон. Вони бувають різних розмірів, обсягів і форм. Форма, в основному, циліндрична, але в системах ГБО під пропан-бутан так само використовуються балони тороїдальної форми, які встановлюються замість запасного колеса в багажнику автомобіля.
6. Виносний заправний пристрій (ВЗУ). Використовується для заправки авто газовим паливом. У машин з ГБО під метан розташовується або в багажнику, під капотом. В автомобілях з ГБО під пропан часто врізається в бампер, або поруч з горловиною бензобака, під лючком.
7. Паливний перемикач. Він встановлюється в салоні, їм можна змінити використовуваний вид палива вручну. За замовчуванням завод проводиться на бензині, далі при досягненні певної температури система автоматом переключиться на газ. Якщо газ у балоні закінчується, то система автоматично переходить назад на стандартне паливо — бензин.
Так само в систему автомобільного ГБО входить дозатор газу, газовий змішувач, газова магістраль, розрахована на високий тиск. Природно, в комплекті поставки присутні різні елементи кріплення, хомути, рукава, шланги, муфти та інші комплектуючі.
Рассмотрим, для прикладу, автомобіль з карбюраторним двигуном.
Робота двигуна на газомоторном паливі аналогічна роботі на бензині. На початку газ проходить по призначеної магістралі з балона в газовий клапан, потім редуктор-випарник, там відбувається скидання тиску. Після цього газове паливо потрапляє в змішувач, через газовий дозатор. Зміна між видами використовуваного палива відбувається з салону, з допомогою спеціального перемикача.
Робота ГБО на авто з інжекторними двигунами має декілька відмінностей.
У них використання бензинового клапана не потрібно, там його роль грає емулятор форсунок. При роботі на газі він імітує принцип роботи бензинових форсунок, щоб машина не почала працювати в аварійному режимі.
Зараз в Україні є і ГБО 4-го покоління. У ньому функцію емулятора виконують газові форсунки, які відповідають за подачу газового палива.
На даний момент майстри використовують дві схеми установки ГБО на автомобіль.
Перша схема традиційна. використовуючи її газ подається відразу в карбюратор або інжектор.Друга схема більш сучасна, в ній подача газу здійснюється в газові форсунки.
У першому випадку ми маємо один серйозний недолік — паливна суміш, яка утворюється при перемиканні режимів газ/бензин, досить низької якості, що призводить до швидкого зносу деталей двигуна. Але, зате, вона має більш низьку ціну і, відповідно, швидше окупається. Друга коштує дорожче, але не має таких недоліків, що, в майбутньому, заощадить гроші власника на обслуговування і ремонт.