У старих зразках газобалонного обладнання мультиклапаны виконували найпростіші завдання: закриття/відкриття. У ГБО 2 покоління, клапан був потрібен для дозування і подачі палива в автомобільний двигун. Сучасні "мульти" 4 покоління виконують численні функції.
Основні види і відмінності мультиклапанов
Клапани ГБО розділяються на дві основні категорії: «А», «В». "Мульти" класу «А» складаються з спеціальних пристроїв, призначених для аварійного скидання тиску балонного газу у випадках перевищення допустимих значень. Конструкції класу «А» обладнуються спеціальною електромагнітною котушкою для перекриття подачі газового палива при припиненні руху або перехід системи живлення ДВЗ на бензин без участі водія.
В мультах класу «В» аварійні клапани не передбачені, тому від них поступово відмовляються. Раніше їх встановлювали на ємності об'ємом не більше 50 літрів.
В залежності від типу газових балонів, "мульти" також поділяються на:

  1. Мультиклапаны для балонів циліндричної форми. При монтажі вони обладнуються вентиляційним пристроєм, виготовленим у вигляді спеціальної коробки, до якої приєднаний гофрований шланг діаметром 30 мм.
  2. Для тороїдальних ємностей внутрішнього типу, що встановлюються в багажнику авто замість запасного колеса.
  3. Для зовнішніх тороїдальних балонів.

Функції мультиклапанов ГБО
Їх основне завдання – екстрене перекриття газу при позаштатних ситуаціях. Мультиклапан ГБО призначений для виконання наступних функцій:

  • контролює;
  • запірної;
  • виконавчої;
  • запобіжної.

З метою здійснення надійного контролю, в конструкцію "мульта" інтегрований спеціальний датчик, завдяки яким водій визначає наявний обсяг газу.
За допомогою запірних кранів перекриваються магістральний і заправний трубопроводи.
У конструкції "мульта" передбачені клапани: зворотний і швидкісний. При від'єднанні струбцини зворотний клапан не дозволяє газу виходить з балона. Швидкісний клапан, що управляє інтенсивністю переміщення скрапленого газу та запобігає витоку при обривах трубопроводу.
Пропан-бутанові суміші рідкої фази мають високий коефіцієнт об'ємного розширення. Він перевищує даний показник води в 10 – 15 разів. При різких перепадах температур або загоряння газ збільшується в обсязі. З метою запобігання аварійної ситуації, спрацьовує спеціальний запобіжний клапан, газ виходить в навколишнє простір за межі транспортного засобу через систему вентиляції.
Пристрій мультиклапана
Запірна арматура монтується на бічну стінку горловини газового балона. Мультиклапан забезпечує безпеку при експлуатації всього газобалонного обладнання.

Важливо: При допомоги "мульта" припиняється подача палива по мірі заповнення 80% об'єму балона. Стовідсоткова заповнюваність бака не допускається, оскільки надлишки скрапленого газу становлять небезпеку. Коли тиск досягне значення 25 атм., зріджений газ в аварійному режимі. Мультиклапан ГБО гарантує неповне заповнення вільного простору, не менш ніж на 15% об'єму.


Швидкісний клапан призначений для обмеження швидкості виходу скрапленого газу. Він контролює подачу палива у двигун внутрішнього згоряння. При обриві магістрального газопроводу пристрій перешкоджає витокам.
Запобіжний аварійний клапан необхідний для захисту від руйнувань ГБО. Наприклад, при загорянні автомобіля, оснащеного газобалонним обладнанням, надлишки палива терміново скидаються в навколишнє простір.
Датчик рівня необхідний для контролю об'єму рідкої фази.
Щоб скраплений газ не виходив з балона при від'єднанні струбцини в процесі заправки, передбачений спеціальний зворотний клапан.
Запірні вентилі призначені для перекриття заправного і магістрального трубопроводів в ручному режимі.
Принцип роботи мультиклапана
Даний пристрій працює за наступним алгоритмом:
1. Зріджений газ надходить у балон через спеціальний заправний порт. При цьому клапан відчуває певний тиск.
2. В процесі заповнення ємності газом, піднімається поплавок.
3. За допомогою датчика рівня контролюється ступінь наповнення ємності.
4. После достижения контрольного уровня запорное устройство перекрывается.
Если возникает повышенное давление в баллоне, срабатывает аварийное устройство, газ выходит наружу через каналы вентиляционного короба. В местах соединений, находящихся под воздействием повышенного давления, установлены специальные муфты, изготовленные из медных сплавов. Это необходимо для обеспечения надежности.
Причины возникновения аварийных ситуаций:
• повышенные вибрации при движении машины по дорожным покрытиям несоответствующего качества;
• нарушение правил установки газобаллонного оборудования.

Важно: Требованиями, размещенные в инструкции по эксплуатации ГБО, предусмотрено завинчивать заправочный и расходный вентили после прекращения движения. Так стравливаемый газ не заполнит салон, когда машина будет находиться в закрытом помещении.
Как выбрать лучший мультиклапан ГБО
Наибольшей популярностью среди потребителей пользуется газобаллонное оборудование известных компаний-производителей:
1. Lovato.
2. Tomasetto.
3. Atiker.
4. BRC Gas Equipment
Мультиклапаны фирмы Ловато считаются бюджетной продукцией, они надежны и просты в эксплуатации.
Вироби, вироблені в компанії Томасетто, полюбилися багатьом автовласникам за гарантовану безпеку, надійність і простоту у догляді.