Українські автомобілісти (та й не тільки вони, а й у більшості держав) вперше масово зіткнулися з газифікованими автомобілями у дев'яностих роках двадцятого століття, коли із Західної Європи, особливо з Голландії, ринув потік старих машин із ГБО. Здебільшого це були старі моделі ще з карбюраторними (рідше - з найпростішими системами впорскування) моторами та обладнанням першого-другого поколінь: з пристроєм подачі газу перед дросельною заслінкою, ненадійними редукторами, щомісячною необхідністю зливати з них конденсат, що погано пахнув. Неодружені обороти плавали, при розгонах відчувалися провали, технічну частину доводилося постійно регулювати. Справа була клопіткою. Не дивно, що мода на ГБО швидко зійшла нанівець: люди вважали за краще повернутися до звичних видів палива. Хіба що на комерційному транспорті з його величезними пробігами продовжували використовувати суміш із пропану та бутану: економія виходила пристойною! Але тепер, коли, з одного боку, з'явилося обладнання четвертого, п'ятого і навіть шостого поколінь, а з іншого, ціни на бензин і солярку стають дедалі непристойнішими, маятник хитнувся у зворотний бік.

Міфи

Тим не менш, живучість деяких міфів дивовижна:

  • необхідність зливу конденсату;
  • неминучий прогар клапанів;
  • сильна втрата потужності;
  • підвищена небезпека виникнення пожежі під час ДТП.

Можливо, термін «міф» не зовсім правильно використовувати: колись ці недоліки були реальністю. Але в наш час вони не є актуальними.

По порядку:

  • Сучасне ГБО, навіть порівняно недороге, оснащене змінним фільтром: зливати конденсат, виконуючи неприємну і складну процедуру, не потрібно.
  • Прогар клапанів - наслідок того, що газова суміш горить при вищій (на 50-70 градусів) температурі, ніж бензинова. Боротися з цим явищем можна зміною кута випередження запалення, що на старих моделях обладнання було чи ефективним: як не виставляй, алгоритм роботи самого мотора залишався колишнім. Однак нові системи ГБО мають власну електроніку, що повністю бере на себе керування двигуном. Ризики неправильної роботи мінімізуються.
  • Втрата потужності - те саме наслідок різниці температур горіння, гіршої наповнюваності циліндрів паливною сумішшю. Але, як і проблема клапанів, на сучасному газобалонному обладнанні вона вирішена зміною алгоритмів роботи двигуна, чим управляє електроніка. Щоправда, незначне зниження потужності все ж таки можливе і нині, але якщо раніше воно досягало і двадцяти, і навіть сорока відсотків від номінальної, то тепер не перевищує трьох-чотирьох, що в умовах реальної експлуатації невідчутно. Неякісний бензин або солярка, розбавлена гасом, здатні привести до значно більших втрат!
  • Відсутність професійного обслуговування автомобілів із ГБО, неякісна установка – ось що насправді лягло в основу міфу про підвищену небезпеку виникнення пожежі. Нині, коли взялися за спеціалізовані компанії, ризик знизився до нуля. Більше того, пробити сучасний пластиковий бензиновий бак набагато простіше, ніж зашкодити високоміцному балону. Витік традиційного палива ймовірніший, ніж газу.

Реальність

Як і у випадку з машинами взагалі, розвиток систем ГБО не стояло дома. Зараз автомобілі, які використовують як паливо газ, за ходовими характеристиками нічим не відрізняються від своїх бензинових та дизельних побратимів. Не складніше вони й у обслуговуванні. Але головне – суттєва економія.

Нехай навіть витрата палива трохи збільшується (для середньостатистичного легкового автомобіля з двигуном об'ємом 1500-1600 кубічних сантиметрів він зростає приблизно на літр з кожної сотні кілометрів пробігу), але газ на АЗС коштує вдвічі дешевше!

Простий розрахунок показує: при середній вартості ГБО (з монтажем на автомобіль) в 15 тисяч гривень видатку восьми літрів на сто кілометрів, окупність настане при пробігу трохи більше 24 тисяч, що для звичайного легковика рівносильно півтора-двох років експлуатації. Але зі зростанням витрати палива, тобто у випадку з комерційною технікою, терміни окупності швидко скорочуються. «Газелі», яка витрачає близько 20 літрів на сотню, достатньо проїхати лише 10 тисяч кілометрів, щоб розпочалася чиста економія. Дрібний пробіг для розвізного фургона!

Недоліки

На жаль, у будь-якій бочці з медом знайдеться і ложка дьогтю.

У ГБО їх три:

  • втрата заводської гарантії на двигун, якщо машина ще на ній;
  • необхідність отримання свідоцтва про встановлення газобалонного обладнання, інакше виникнуть проблеми з ТО та реєстраційними процедурами на сам автомобіль;
  • потрібно проходити огляд балона.

Власне, ось і все. Решта – міфи. Реальність така, що сучасне ГБО - прекрасна і безпечна можливість заощадити чималі гроші. Головне, установку проводити у сертифікованому центрі.