Вважається, що приблизно 30% автомобілів в світі використовують в якості основного палива скраплений газ. Авторинок насичений газової продукцією від численних виробників, найбільшу популярність серед яких отримали зразки ГБО, що випускаються відомими фірмами: «Ловато»; «Атикер»; «Томасетто»; «Стаг»; «Алекс»;. У статті дається коротке пояснення, для чого потрібен газовий редуктор ГБО, як він влаштований, описано принцип дії складного приладу.
Особливості пристрою редукторів 2 та 4 поколінь
Відомо, що обладнання 2 покоління підходить для карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння, а 4 – для інжекторних. В залежності від покоління редуктори ГБО поділяються на:
1. Вакуумні – адаптовані під карбюраторні мотори. Найчастіше вони виконані в двоступінчастому варіанті.

2. Електронні моделі підходять для II, III, IV четвертого поколінь.
В залежності від вибору моделі, місця установки, і інших індивідуальних особливостей, пристрої вакуумного типу відрізняються один від одного за зовнішнім виглядом. Однак при цьому до складу всіх модифікацій входить обов'язковий набір основних робочих елементів.
Схема редуктора ГБО в розрізі:

Із чого складається вакуумний газовий редуктор:
• мембрана (7);
• запірна пружина (3);
• редукуючий (розвантажувальний) клапан (11).
Крім основних компонентів, в конструкцію приладу додатково включені вентиль, і манометр. З їх допомогою водій регулює подачу палива і контролює тиск газу в системі.
Принцип роботи газового редуктора
Даний механізм призначений для перетворення скрапленого газу в газоподібний стан, дозування подачі палива, а також для нормалізації робочого тиску всередині пропан-бутанових систем.
У неробочому положенні запірна пружина перекриває клапан, газ в камеру згоряння не надходить. При зниженні тиску редукованого газу, мембрана випрямляється, долаючи силу тиску пружини і відкриває клапан. Газ надходить через порожнину пристрою в колектор двигуна.
В камері першої ступені скраплений газ підігрівається під впливом розпаленого тосола, випаровується, розширюючись в обсязі і переходить в газоподібну фазу. Після включення запалювання спрацьовує спеціальна мембрана, при цьому відкривається дросельна заслінка. Подача газоподібного палива відбувається внаслідок зниження тиску у впускному колекторі.

У складі електронних редукторів немає вакуумної мембрани, працює електромагнітний клапан. У момент включення запалювання паливо миттєво подається в циліндри, забезпечуючи швидкий запуск. Якщо колінчастий вал не почав обертання, подача газу автоматично припиняється.
Правильний вибір редуктора
Автомобільний ринок насичений великою кількістю пропозицій газового обладнання від відомих виробників. При виборі потрібної моделі приділяється увага не тільки вартості і зовнішнім виглядом виробу. Вибираючи кращий варіант, рекомендується не довіряти порадам продавців, а вивчити технічні і експлуатаційні характеристики. Не завадить ознайомитися з репутацією відомих брендів, відгуками численних користувачів. Тільки так можна визначити, який апарат підходить для конкретного автомобіля..
Кращі редуктори ГБО фірми Tomasetto:

  1. Tomasetto AT-09 Antartic пропан
  2. Tomasetto AT-09 Alaska
  3. Tomasetto AT-07
  4. Tomasetto AT-09 Nordic (найновіша модель)

Універсальні пристрої відомої фірми оснащені високоякісними газовими фільтрами, вхідними/вихідними штуцерами.
Електронні газові редуктори Lovato:
• 033_8001 до 90 kW;
• POLOCAR до 120 л. с.;
• LPG 90KW;
• вакуумний до 90 KW (033_7001);
• LPG RGJ-1;
• LPG RGJ-3.2(L) пропан бутан, для систем 4-го покоління до 100 л. с.
• LPG RGJ-HP(SHP) до 355 л. с.

Крім основних елементів обладнання, компанії «Ловато» і «Томасетто» виробляють оригінальні ремонтні комплекти для ГБО пропан-бутанових, метанових. До їх складу входять необхідні запчастини для проведення операцій, пов'язаних з відновленням працездатності приладів.
Датчик температури редуктора
Електронний прилад призначений для передачі даних на електронний блок. На підставі переданої інформації, система отримує керуючий вплив з бортового комп'ютера на коректний перехід з бензину, дизпалива на газ. Автоматичний перехід здійснюється після нагріву редуктора ГБО до певної температури. При порушенні цілісності електричної проводки датчика припиняється подача газу в двигун.
По внешнему виду температурный датчик напоминает металлический цилиндр с двумя электрическими проводами, выходящими из него. С их помощью измеритель подключается к газовому контроллеру. На корпусе редуктора ГБО предусмотрено специальное место для установки измерительного прибора. Технические характеристики датчиков отличаются по определенным параметрам (электрическое сопротивление). От модели и типа выбранного устройства зависит, насколько верными будут показания температуры.
Основные признаки выхода из строя температурного датчика газового редуктора ГБО:
1. Неможливо перевести двигун внутрішнього згоряння на газове паливо.
2. Перехід системи на газову суміш відбувається, не чекаючи прогріву.
Перелік параметрів, одержуваних блоком управління ЕБУ, від яких залежить якісний перехід мотора на газове паливо:
• кількість обертів двигуна;
• температура ОЖ (тосола, антифризу);
• температура газу;
• тиск газу.

Важливо: Робота двигуна на газовому паливі при недостатньому прогріві призводить до прискореного виходу з ладу розпилювальних форсунок, а також самого редуктора.